
1 

Case Summary (English Translation) 
 
 

HKSAR v Best Pencil (Hong Kong) Limited, 
CHUNG Pui-kuen (鍾沛權) and LAM Shiu-tung (林紹桐) 

 
 

DCCC 265/2022; [2024] HKDC 1430 
(District Court) 

(Full text of the English translation of Court’s reasons for verdict at 
https://legalref.judiciary.hk/lrs/common/ju/ju_frame.jsp?DIS=163283) 

 
 
Before: Honour Judge W K Kwok 
Date of Reasons for Verdict: 29 August 2024 
 
Time limit for prosecuting an offence – section 159D of the Crimes 
Ordinance – continuous offence – time limit for prosecution does not 
start to run until after the period of the offence has ended 
 
Sections 9 and 10 of the Crimes Ordinance – elements of the offence –
incitement to violence not a necessary element of the statutory offence 
of sedition – mens rea – specific intent – with specific seditious intent 
or reckless about the consequences and knowingly taking the risk 
 
Duties and roles of the press – Article 16(3) of the Hong Kong Bill of 
Rights – Article 19(3) of the ICCPR – observe and discharge “special 
duties and obligations”, including “safeguarding national security or 
public order (ordre public), or public health or morals”  
 
Background 
 
1. The three defendants were jointly charged with one count of 
conspiracy to publish and/or reproduce seditious publications, contrary 
to ss. 10(1)(c), 159A and 159C of the Crimes Ordinance (Cap. 200) 
(“CO”). (para. 1) 
 

https://legalref.judiciary.hk/lrs/common/ju/ju_frame.jsp?DIS=163283


2 

2. The first defendant, Best Pencil (Hong Kong) Limited (D1), was 
the registered proprietor, printer and publisher of Stand News, an online 
media, under the Registration of Local Newspapers Ordinance (Cap. 
268).  The second defendant, Chung Pui-kuen (D2), was employed by 
D1 as the Chief Editor of Stand News from December 2014 onward.  The 
third defendant, Lam Siu-tung (D3), similarly, was employed by D1 
from December 2014 onward as a reporter of Stand News and was 
promoted to Deputy Editor on 1 December 2019.  After the resignation 
of D2 on 1 November 2021, D3 was promoted to Acting Chief Editor 
and took up the duties of the Chief Editor. (para. 2) 
 
3. The particulars of offence charged against the three defendants 
were that they: (para. 3) 
 

“Between the 7th day of July, 2020 and the 29th day of December, 
2021, both dates inclusive, conspired together and with other 
persons, to publish and/or reproduce seditious publications, 
namely publications having an intention: - 
(a) to bring into hatred or contempt or to excite disaffection 

against, the Central Authorities or the Government of the 
Hong Kong Special Administrative Region; 

(b) to excite inhabitants of Hong Kong to attempt to procure the 
alteration, otherwise than by lawful means, of any other matter 
in Hong Kong as by law established; 

(c) to bring into hatred or contempt or to excite disaffection 
against the administration of justice in Hong Kong; 

(d) to raise discontent or disaffection amongst inhabitants of 
Hong Kong; 

(e) to incite persons to violence; and/or 
(f) to counsel disobedience to law or to any lawful order.” 

 
4. D1 did not appoint any of its directors, shareholders or legal 
representatives to attend any hearing.  On the other hand, D2 and D3 
pleaded not guilty to the charge and stood trial. (para. 5)  In considering 
whether a trial should be conducted in the absence of D1, the court 
applied the legal principles set out by the Court of Appeal (“CA”) in 
HKSAR v KWAN Wai-keung & Others (CACC 259/2011). (paras. 11-16)  



3 

The judge exercised discretion to grant the prosecution’s application and 
allowed the prosecution to adduce evidence in the absence of D1. (para. 
17) 
 
Major provision(s) and issue(s) under consideration 
 
- Crimes Ordinance (Cap. 200), ss. 9, 10, 159A, 159C and 159D 
 
Summary of the Court’s rulings 
 
A. Legal challenges brought by the defence 
 
(a) Time limit for prosecuting the offence 
 
5. The defence objected to D2 and D3 being prosecuted on 13 of the 
17 articles which Stand News removed from its website more than six 
months by the date on which the prosecution charged the three 
defendants.  It was argued that the time limit had expired, and the 
prosecution could not lay prosecution in respect of the publication of the 
articles, and was also barred by s. 159D(1) of the CO from prosecuting 
for the offence of conspiracy to publish seditious publications. (para. 17-
22) 
 
6. The Court applied HKSAR v Lai Chee Ying [2023] HKCFI 3337 
in which it was held that the time limit for a conspiracy to commit 
multiple breaches of s. 10 did not start to run until the last day covered 
by the charge. (para. 26)  As the allegation in this case also involved a 
conspiracy to commit multiple and successive breaches of s. 10 of the 
CO, the Court accepted the prosecution’s argument that the time limit 
for prosecution did not start to run until the period of the offence had 
ended.  The prosecution in this case was therefore not brought out of 
time. (para. 27) 
 
7. As regards the restriction on prosecution under s. 159D(1) of the 
CO, as the content of the conspiratorial agreement alleged was the 
continuing publication of seditious articles in Stand News, s. 159D(1) 
did not restrict the institution of prosecution of the agreement.  The Court 



4 

also agreed that the publications of the articles were only the overt acts 
of the conspiratorial agreement which could be used to prove the 
agreement in question.  It was therefore held that the prosecution could 
adduce evidence in respect of all 17 articles from A1 to A17. (para. 30) 
 
(b) Application for permanent stay of proceedings 
 
8. The defence applied for a permanent stay of proceedings because 
apart from the 30 articles that the prosecutions had disclosed, the Police 
had also downloaded from the website of Stand News a few hundred 
articles which were not disclosed to the defence. (paras. 31-32) 
 
9. It was held that there was insufficient evidence to show that the 
police officers had deliberately failed to disclose or delayed the 
disclosure of all the relevant materials.  After the disclosure had been 
made by the prosecution, the defence was given sufficient time to 
examine the relevant articles, and the Court found that the delay in 
disclosure had not caused severe prejudice against the defence so that a 
fair trial would become impossible. (para. 45)  On the whole, the defence 
had not proved that the prosecution’s failure to disclose and/or delayed 
disclosure of the materials had resulted in the defence being denied a fair 
trial.  The defence was neither able to establish that allowing the 
prosecution to continue would result in an abuse of the court proceedings 
by the prosecution, nor establish any other valid ground in support of a 
permanent stay of the proceedings.  The defence application was 
dismissed.  The prosecution was to proceed. (para. 48) 
 
B. Issues 
 
10. After stating the prosecution case (paras. 49-94) and the defence 
case (paras. 95-133) respectively, the judge gave legal directions to 
himself (paras. 134-142) before ruling on the following issues: (para. 
143) 
 

(1) Whether the prosecution is required to prove that the 
publications in question constituted a real risk to national 
security; 

(2) The mens rea required for the offence of publishing seditious 



5 

publications; 
(3) Whether operational proportionality is applicable in this case. 

 
(a) Proper application of s. 9(1) of the CO 
 
11. The defence accepted that the offence of publishing seditious 
publications is for the protection of national security, but argued that by 
considering the relevant words in ordinary daily usage while applying s. 
9(1) of the CO, the restriction on freedom of speech would not be in 
compliance with the principle of legal certainty, because the literal 
meanings of those words such as “hatred”, “contempt”, “disaffection” 
and “discontent” in the provisions rendered the definitions of the 
seditious intentions vague and subjective, and the scope of application 
was also overbroad and arbitrary.  The defence therefore argued that 
there must be certain requirements limiting the extent of those words. 
(para. 152(4)) 
 
12. The defence agreed with the judgment in Lai Man Ling that an 
intention of incitement to violence is not a necessary element of the 
offence of sedition.  However, the defence argued that the prosecution 
still had to prove that the relevant publications and the publisher had the 
intentions to incite people to create a public disturbance or disorder 
against constituted authority. (para. 152(5)) 
 
13. The Court referred to the CA’s judgment in HKSAR v Tam Tak Chi 
[2024] HKCA 231 which ruled that the relevant words in s. 9(1) of the 
CO satisfied the principles of legal certainty, and could be regarded as 
prescribed by law, satisfying the requirement of proportionality, and did 
not contravene the Basic Law and the Hong Kong Bill of Rights.  The 
Appeal Committee of the Court of Final Appeal (“CFA”) also affirmed 
the CA’s ruling, refusing to grant leave to appeal on whether or not the 
requirements of legal certainty and proportionality in relation to ss. 9 and 
10 were satisfied. (para. 155) 
 
(b) S. 9(2) of the CO not applicable where the intention is to seriously 

undermine government authority etc. 
 



6 

14. With reference to the CA’s judgment in Tam Tak Chi and the 
Court’s judgment in Lai Man Ling, the Court agreed that, in accordance 
with s. 9(2), pointing out errors in government measures, constitution, 
legislation or the administration of justice, or even persuading Hong 
Kong inhabitants to procure by lawful means the alteration of matters as 
by law established with a view to the remedying of such errors or defects 
would not constitute any seditious intention.  On the other hand, the 
Court considered that s. 9(2) is clearly not applicable to speeches lacking 
an objective factual basis but having the intention of seriously 
undermining the authority of the Central Authorities or the SAR 
Government and so on. (paras. 161-164) 
 
(c) Whether an intention to incite public disturbance or disorder is an 

element of the offence 
 
15. As the CA ruled in Tam Tak Chi that the elements of the common 
law offence of sedition were not applicable to the statutory offence of 
sedition in Hong Kong, the defence submission must be rejected. (para. 
167)  The judge further stated that even without the CA’s judgment, he 
would have rejected the defence submission with reference to the 
legislative records and background of the Sedition Ordinance 1938. 
(paras. 168-174) 
 
(d) Real risks to national security 
 
16. The defence was of the view that the offence of publishing 
seditious publications required that the actus reus constitutes a real risk 
to national security, because if there is no real risk to national security, 
the restriction on freedom of speech would become unreasonable and 
unnecessary, and would not be in accordance with the principle of 
systemic proportionality. (para. 152(6)) 
 
17. The CA in Tam Tak Chi pointed out that safeguarding national 
security must be balanced against the protection of fundamental rights 
such as freedom of speech and freedom of publication.  To satisfy the 
principle of proportionality, the speech constituting the offence must be 
potentially detrimental to national security, public order and safety in the 



7 

relevant context. (para. 175) 
 
18. In other words, when a speech is assessed as having seditious 
intentions, the relevant actual circumstances must have been taken into 
account, and the speech must have been deemed thereunder to be 
potentially detrimental to national security and has to be stopped.  In 
addition, the intention concerned is the intention to seriously undermine 
the legitimacy or authority of the Central Authorities or the SAR 
Government, etc.  The CA stated in para. 127 of Tam Tak Chi that it was 
irrelevant whether the audience were so incited by the seditious speech.  
Therefore, the Court held in the present case that as long as the relevant 
speech or publication is found to have the seditious intentions under s. 
9(1), there is no need to separately consider whether the speeches 
constitute any real risks to national security. (para. 176) 
 
(e) Publisher must have a specific intent or must be reckless about the 

consequences 
 
19. In Lai Man Ling, the Court ruled that the offence of publishing 
seditious publications was an offence of specific intent. (para. 178)  In 
the present case, the prosecution took the view that the requisite mens 
rea was the publisher’s knowledge of the article’s seditious intent, while 
the defence submitted that the ruling of Lai Man Ling was correct. (para. 
179) 
 
20. For the following three reasons relied upon by the same judge in 
Lai Man Ling, it was the Court’s view that a publisher must have a 
specific intent before he can be convicted: (para. 181) 
 

(1) In general, when interpreting a statute, the common law 
presumes that the mens rea of an offender is necessary for 
conviction, and the prosecution failed to show that this 
presumption had been rebutted; 

(2) the old provisions assisting the prosecution to prove the mens 
rea of an offender were repealed in 1970, and they were 
repealed not for the reason of doing away with the burden of 
proof being imposed on the prosecution, but to require the 
prosecution to prove on their own the offender’s intention 



8 

unaided by any statutory presumption; and 
(3) in Fei Yi Ming, when the trial judge directed the jury, he also 

asked them to consider the publisher’s intention. 
 
21. A sedition offence is an offence targeted against the consequences 
of the crime.  Given such circumstances, in accordance with the 
principles laid down in Kulemesin, taking into account the fact that the 
offence of publishing seditious publications is intended to prevent 
speech from causing potential detrimental consequences to national 
security, the judge was of the view that his earlier decision in Lai Man 
Ling, whereby a publisher is guilty only if he has the specific seditious 
intent, is ineffective in safeguarding national security.  This is because 
according to this view, even if a publisher is reckless as to the 
consequences of sedition, as long as there is no specific seditious intent, 
he cannot be found guilty, thus defeating the law’s preventive nature. 
(para. 183) 
 
22. On reconsideration, the judge considered that the appropriate 
balance is to require the prosecution to prove either that the publisher 
had the seditious intentions (specific seditious intent) of s. 9(1) at the 
time of publishing seditious publications, or that the publisher knew at 
the time of publishing that the seditious publications had the seditious 
intentions of s. 9(1) but was reckless as to the consequences and still 
published them (reckless as to the consequences of sedition).  He also 
repeated the ruling in Lai Man Ling that a publisher does not need to 
have exactly the same seditious intentions mirroring those of the 
seditious publications, and that only at least one being the same will do.  
The judge ruled that the offence of sedition is an offence of specific 
intent, and that specific intent means that a publisher who publishes 
seditious publications with specific seditious intent, or is reckless about 
the consequences of sedition and knowingly takes the risk, will be held 
liable.  This principle would not only safeguard national security 
effectively but also properly protect those fundamental rights such as 
freedom of speech and freedom of publication. (para. 183) 
 
(f) Operational proportionality 
 



9 

23. Regarding operational proportionality, the defence was of the 
opinion that the court had to consider the overall circumstances, and 
whether or not the Defendants’ freedom of speech and freedom of the 
press would be disproportionately restricted if the Defendants were 
convicted. (para. 152(7)) 
 
24. The Court held that when a speech, in the relevant context, is 
assessed to be causing potentially detrimental consequences to national 
security, and having the intention of seriously undermining the authority 
of the Central Authorities or the SAR Government, and thus has to be 
stopped, the resulting conviction would as a matter of course be in line 
with the operational proportionality principle, and therefore no further 
considerations will be required.  The CFA in HKSAR v Ng Ngoi Yee & 
ors [2024] HKCFA 24 also affirmed that when a court applies provisions 
that are constitutionally valid when considering whether a defendant is 
guilty, there is no need to consider separately whether the conviction is 
in accordance with the principle of operational proportionality. (para. 
184) 
 
25. In Tam Tak Chi, the Appeal Committee of the CFA also affirmed 
the decision of the CA and did not grant leave to appeal on the ground 
of whether ss. 9 and 10 were consistent with the requirements of legal 
certainty and proportionality. (para. 185) 
 
26. For the above reasons, the Court ruled that the defence failed on 
the constitutionality challenges, whereas the prosecution was required to 
prove that the defendants had the specific intent mentioned above in 
order to secure a conviction. (para. 186) 
 
C. Duties and roles of the press 
 
27. When considering the publication of speeches, information and 
articles by the media and its workers, the only restriction is that they 
must observe and discharge certain “special duties and obligations”, 
including “safeguarding national security or public order (ordre public), 
or public health or morals”: Article 16(3) of the Hong Kong Bill of 
Rights, and Article 19(3) of the International Covenant on Civil and 



10 

Political Rights.  There is no statutory requirement under the Laws of 
Hong Kong for the media to comply with any professional codes, nor is 
there a law restricting the media from becoming a political or advocacy 
platform, but any speech or publication that endangers national security 
or public order will be restricted. (para. 189) 
 
28. When considering cases of the European Court of Human Rights 
illustrating the duties and responsibilities of the media, in particular 
those of editors, the judge found that paragraph 329 of the “Guide on 
Article 10 of the European Convention on Human Rights – Freedom of 
Human Rights (updated on 31 August 2022)” prepared by the European 
Council is obviously the most important.  It states that the protection 
afforded by Article 10(2) of the European Convention on Human Rights 
to journalists in reporting matters of general interest should be subject to 
the condition that they must “act in good faith and on accurate factual 
basis and provide ‘reliable and precise’ information in accordance with 
the ethics of journalism”. (paras. 190-191) 
 
D. No unfairness in the trial 
 
29. The defence argued that the prosecution was not entitled to prove 
conspiracy by including in cross-examination other Stand News reports 
beyond the 17 articles.  However, the Court had ruled that the master 
chronology of events concerning the background relating to the 17 
articles and the related news reports are relevant to prove whether the 
defendants had the mens rea and may be used by the prosecution in 
cross-examination. (paras. 114 and 198)  On the whole, there had been 
no unfairness in the trial. (para. 201) 
 
E. Articles with seditious intentions 
 
(i) Findings on the context of the relevant time period 
 
30. In the light of the CA’s judgment in Tam Tak Chi, the Court 
considered the actual circumstances, including the context of the 
relevant time period, as to whether the 17 articles had seditious 
intentions. (para. 202)  In particular, the Court considered whether the 



11 

public was susceptible to incitement during that period, or whether a 
social setting had existed in which, in the words of Mr Justice Coleridge 
in R v Aldred (1909) 22 Cox C.C. 1, “a spark will explode a powder 
magazine”. (para. 204) 
 
31. Whilst the time of the offence alleged in the charge was between 
7 July 2020 and 29 December 2021, the context of the relevant time 
period was plainly interlinked with earlier events in Hong Kong.  In 
considering the social context of the material time, an appropriate 
starting point would as a matter of course be the Anti-Extradition Law 
Amendment Bill Movement (Anti-ELAB Movement) which took place 
in 2019. (para. 206)  The judge went on to consider events in the context 
of the period. (paras. 207-267) 
 
(ii) The 17 articles 
 
32. Based on the findings on the context of the relevant time period, 
the Court then considered the 17 articles (paras. 268-381).  11 out of the 
17 articles, namely A1, A4, A5, A7, A10, A11, A12, A13, A14, A15, and 
A16, were ruled to have seditious intentions and found to be seditious 
publications. (para. 384) 
 
33. Regarding readers’ comments on the social media platforms of 
Stand News in relation to the 17 articles, it was held that the writers of 
the comments were not qualified as expert witnesses, and their 
interpretations and/or reactions to the articles were not admissible as 
evidence of the facts. (paras. 382-383) 
 
F. Mens rea of the defendants 
 
34. The fact that the articles which were ruled to have seditious 
intentions and found to be seditious publications were published on the 
Stand News website and social media accounts is not in dispute, and D2 
admits that he, as Chief Editor of Stand News, had approved the 
publication of all the articles except A16.  At the time when A16 was 
published, D3 was the acting Chief Editor of Stand News, and the police 
had written to D3 (because of his capacity as Chief Editor), complaining 



12 

about A16’s content, but A16 was published nonetheless.  Therefore, the 
only reasonable and irresistible inference is that D3 approved the 
publication of A16 in Stand News.  What follows is whether all or some 
of the three defendants knew that the articles were seditious and whether 
each defendant acted with mens rea (had the intent of sedition or was 
reckless as to the consequences of sedition). (para. 384) 
 
35. In considering whether the three defendants had seditious 
intentions, the factors which the judge, as a juror, may take into account 
can include the source of funding of Stand News, the political 
background of the shareholders, editorials, published articles, 
publications, personnel appointments, and so on. (para. 397) 
 
(i) Trust Arrangements and Launch Statement 
 
36. Considering the establishment of Stand News, its Launch 
Statement, and the trust arrangement made by Tsoi Tung-ho (“Tsoi”), 
who left Hong Kong on 17 November 20191 , Yu, and D2 with their 
funders who did not wish to disclose their identities (who according to 
the Launch Statement approved of Stand News’s journalistic 
philosophy), the Court was certain that D2 and Tsoi and others, for the 
benefit of the anonymous funders, operated an online media outlet in 
Hong Kong called Stand News to support and promote localism for 
Hong Kong’s local self-rule. (para. 450)  
 
37. Having addressed the source of funding for Stand News and its 
political proposition as stated in the Launch Statement, the Court then 
turned to some of the editorials published by Stand News. (para. 452) 
 
(ii) The line taken by Stand News 
 
38. From the background of the inception of Stand News, its Launch 
Statement, its three editorials and its paper publication, which was News 
Stand, the Court ruled that the political ideology of Stand News was 
localism, and that the line it took was to support and promote Hong 
Kong’s self-rule, and that it had even become a tool for smearing and 

 
1  See paragraph 4 of Reasons for Verdict. 



13 

vilifying the Central Authorities and the SAR Government during the 
Anti-ELAB Movement.  This ruling did not mean that Stand News could 
not have published other non-seditious publications, such as non-
political news, messages from the government or pro-establishment, or 
even interviews with government officials or pro-establishment figures.  
The defence that Stand News also published other publications did not 
affect the Court’s ruling. (para. 485) 
 
(iii) Whether there was mens rea in publishing the articles 
 
39. D2 as the Chief Editor of Stand News, admitted having approved 
the publication of articles A1, A4, A5, A7, A10, A11, A12, A13, A14 and 
A15, which the Court ruled to be seditious.  Having regard to the line 
that Stand News took, the judge found that D2 had knowledge and he 
approved of the articles’ seditious intentions, and offered Stand News as 
the publishing platform to incite hatred towards the Central Authorities 
or the Hong Kong Government, to excite inhabitants of Hong Kong to 
attempt to procure the alteration, otherwise than by lawful means, of 
matters established by law, and to incite hatred towards the 
administration of justice.  In any event, D2 had at least been reckless 
about the consequences of sedition.  The judge found that D2 had the 
mens rea for s. 10(1)(c) of the CO. (para. 486) 
 
40. As regards article 16 (i.e. A16), the judge found that it was 
approved and published by D3.  Having considered the line that Stand 
News took, D3’s speech in support of the Anti-ELAB Movement when 
he appeared in the forum summit for online media in the capacity of 
Deputy Chief Editor, the act of embedding video clips that showed again 
slogans of the protests and the persistence in publishing A16 despite the 
complaint letter from the police about it being misleading and biased, 
the judge found that D3 had knowledge and he approved of the article’s 
seditious intentions, and had offered Stand News as the publishing 
platform to incite hatred towards the Central Authorities or the Hong 
Kong Government and to incite hatred towards the administration of 
justice.  In any event, D3 had at least been reckless about the 
consequences of sedition.  The Court found that D3 had the mens rea for 
s. 10(1)(c) of the CO. (para. 487) 
 



14 

41. D1 employed D2 and D3 as the Chief Editor / Acting Chief Editor 
for the production and publication of the articles in question on behalf of 
D1.  As such, the publication of these articles by D2 and D3 within the 
scope of the employment was tantamount to publication of the same by 
D1, and their intentions amounted to D1’s intentions.  Since D1 was the 
proprietor, printer and publisher of Stand News, he was also presumed 
to have published the articles under s. 15 of the Local Newspapers 
Ordinance, Cap. 268. (para. 488) 
 
G. Conspiratorial agreement existed between the defendants 
 
42. Tsoi, being the directing mind and will of D1, had the control of 
Stand News’ operations and had a more senior position than D2.  The 
only reasonable inference was that he must have had knowledge of the 
publication contents.  In his testimony, D2 stated that the two of them 
shared similar stances on key core values or major issues of principles.  
D2 used to be an editor of House News that had been run by Tsoi 
previously and was invited by Tsoi to join as the Chief Editor upon the 
establishment of Stand News.  D2 agreed that the Chief Editor was 
removable from office, but he remained in that post until the arrest of his 
wife; he then had to visit her every day, rendering it impossible for him 
to work.  Therefore, Tsoi must also have approved of D2’s decisions 
regarding publishing the publications. (para. 490) 
 
43. From Tsoi’s invitation of D2 to join Stand News as the Chief 
Editor, his knowledge of the contents of the publications by Stand News, 
and his approval of D2’s decisions regarding publishing the publications, 
including publishing the above publications which have been ruled to be 
seditious, the only reasonable inference was that Tsoi, on behalf of D1, 
had an agreement with D2 regarding Stand News’ publication, namely 
the conspiratorial agreement as stated in the charge of this case, on the 
continuous publication of seditious articles in Stand News. (para. 491) 
 
44. D3’s taking over of the post of Chief Editor after D2 had left the 
post must have received the consent and approval of Tsoi.  Undoubtedly, 
with Tsoi’s consent, there existed the same agreement with D3, as with 
D2, regarding publications by Stand News.  In other words, when D3 



15 

took over the post, he joined in the above conspiratorial agreement 
between Tsoi and D2.  D3’s speech at the forum summit for online media 
and his approval and publication of A16 also support such an inference. 
(para. 492) 
 
H. Conclusion 
 
45. The three defendants were found guilty of the charge of conspiracy 
to publish and/or reproduce seditious publications. (para. 493) 
 
Endnote – HKSAR v Best Pencil (Hong Kong) Limited, Chung Pui-
kuen and Lam Shiu-tung, DCCC 265/2022; [2024] HKDC 1609 (Full 
text of the English translation of Court’s reasons for sentence at 
https://legalref.judiciary.hk/lrs/common/ju/ju_frame.jsp?DIS=163596) 
 
46. After considering the background of the three defendants and the 
family circumstances of D2 and D3 as set out in the judgment (paras. 3-
9), and submissions for mitigation (paras. 10-27), the court delivered 
reasons for sentence. 
 
47. Since this was the first time that the three defendants had been 
convicted, pursuant to s. 159C(4) of the CO, where the offence is 
punishable with imprisonment, the person convicted shall be liable to 
imprisonment for a term not exceeding the maximum term of 2 years. 
(para. 28)  The culpability of each defendant was, of course, the 
weightiest consideration in sentencing.  It directly affected the options 
available for sentencing, and the length of the term when imprisonment 
was the only appropriate sentence. (para. 29) 
 
48. The judge pointed out: the offence of which the three defendants 
were convicted is that between the 7th day of July, 2020 and the 29th day 
of December, 2021, they conspired together and with other persons to 
publish and/or reproduce seditious publications, and not merely 
conspiring to publish and/or reproduce the 11 articles (A1, A4, A5, A7, 
A10 to A16) ruled by the Court to be seditious publications.  These 11 
articles were the overt acts of the conspiracy, and it was from these overt 
acts that the court inferred the existence of the conspiracy and that the 

https://legalref.judiciary.hk/lrs/common/ju/ju_frame.jsp?DIS=163596


16 

defendants together with others published seditious articles from time to 
time under such conspiracy. (para. 30) 
 
49. In addition, the judge pointed out that it was not for performing 
journalistic duties of reporting that the three defendants were convicted.  
The judge ruled that sedition is an offence of specific intent, and that the 
prosecution must prove either that the publisher had the seditious 
intentions of s. 9(1) at the time of publishing the seditious publications 
(intentional), or that the publisher knew at the time of publishing that the 
seditious publications had the seditious intentions of s. 9(1) but was 
reckless as to the consequences and still published them (being reckless 
as to the consequence of sedition): see paragraph 183 of the Reasons for 
Verdict. (para. 31) 
 
50. After analysing three editorials which had been published by 
Stand News and the paper publication “News Stand” published by Stand 
News, the judge ruled that the political ideology of Stand News was 
localism, and that the line it took as a media outlet was to support and 
promote local self-rule in Hong Kong, and that it had become a tool for 
smearing and vilifying the Central Authorities and the HKSAR 
Government during the Anti-ELAB Movement: see paragraph 485 of the 
Reasons for Verdict.  Taking into account the line taken by Stand News, 
the judge further inferred that D2 and D3 knew and approved of the 
seditious intentions of the 11 articles at the time of publishing them and 
provided Stand News as the publishing platform, and therefore had the 
specific seditious intent, or at least were reckless as to the consequences 
of the sedition. (para. 33)  The judge therefore did not accept the 
mitigation that D2 and D3 were convicted for performing the reporting 
duties of journalists. (para. 34) 
 
51. The defence asserted that before this case, no guideline had been 
laid down by the court to restrict journalists, and D2 and D3 therefore 
did not know what they were not allowed to publish, and that they did 
not knowingly commit the offence, but just breached the law 
inadvertently. (para. 35) 
 
52. The judge did not agree with the submission.  Sedition has been a 
statutory offence since 1938, Fei Yi Ming v The Crown [1952] 36 HKLR 



17 

133 is a precedent recorded in the law report.  According to the decision 
of the Full Court in that case, incitement of violence was not an element 
of the statutory offence of sedition in Hong Kong.  Unless the judgment 
in the case is overturned, this remains a valid principle of law that gives 
guidance to media practitioners, including D2 and D3. (para. 36) 
 
53. Moreover, s. 9(1) of the CO specifies which intentions constitute 
seditious intention.  S. 9(2) further provides that even if a publisher 
publishes a statement or publication that may fall within the seditious 
intention under s. 9(1), as long as the publisher only intends to point out 
the errors in the measures of the Government, in the constitution, 
legislation or administration of justice, or to persuade the inhabitants of 
Hong Kong to make lawful alteration of any matter established by law, 
he will not be regarded as having a seditious intention.  Therefore, one 
can see that the law has already provided the guideline on what media 
practitioners can or cannot publish, and what is crucial is clearly the 
publisher’s intention.  Besides, as the freedom of speech and freedom of 
the press are protected by the Basic Law, the Hong Kong Bill of Rights 
and the International Covenant on Civil and Political Rights, even 
though there is no precedent involving the media after the reunification, 
there are still a large number of overseas cases, including those of the 
European Court of Human Rights, to which journalists can make 
reference.  The European Court of Human Rights has formulated 
guidelines on the duties and responsibilities of editors.  Such guidelines 
are readily available on the Internet. (para. 37) 
 
54. When the court has to determine whether a defendant has 
published a seditious publication, it will first consider whether the 
publication in question has any seditious intention.  If the answer is no, 
the case ends and the defendant is not guilty; it is only when the answer 
is yes that the court will further consider whether the defendant himself 
has any seditious intention (specific seditious intent or recklessness).  In 
the judge’s view, in respect of journalists, the order of consideration can 
be reversed.  If a person, including a journalist, intends to publish an 
article which criticises the Government and/or the regime, the judge may 
first consider what his intention is in publishing the article.  If it is to 
smear and vilify the Central Authorities and the HKSAR Government 



18 

with the intention of seriously undermining the legitimacy, recognition 
or authority of the Central Authorities, HKSAR Government and their 
institutions, the constitutional order or status of the HKSAR, and the 
judicial system of the HKSAR; or intends to cause serious harm to the 
relationship between the Central Authorities or the HKSAR Government 
and Hong Kong inhabitants, or among Hong Kong inhabitants 
themselves, then he of course has to be liable for the offence.  On the 
other hand, if his intention falls under s. 9(2), and instead of smearing, 
vilifying or spreading hatred or fear, his criticism or opinion is based on 
facts confirmed to be true by proper verification and authentication, and 
he maintains a faithful and impartial attitude in presenting, describing 
and recounting his comments or opinions in compliance with the code 
of ethics of journalism, in such a case, he will not be guilty of sedition 
even if his criticisms are strong and sharp. (para. 39) 
 
55. It was also not accepted that Article 33 of the NSL applied to D2.  
D2 did not, in the course of committing an offence, voluntarily 
discontinue the commission of the offence.  He removed some of the 
articles only to reduce the risk of having the law enforcement 
departments taking action against him and Stand News. (para. 49) 
 
56. It is the view of the Court that during the period of the offence, the 
three defendants were not engaged in genuine journalistic work, but were 
participating in the so-called struggle at that time.  It can be seen from 
the editorials of Stand News and News Stand that they sided with the 
protesters, resisting the Government.  The crime committed by the three 
defendants was very serious.  The conspiracy in question had lasted for 
about 1 year and 5 months, and even if one only focuses on the eleven 
articles which have been found seditious, they were published mostly at 
a time when over half of the people in the Hong Kong society had the 
least trust in the Central Authorities, the HKSAR Government, the Police 
Force and the Judiciary.  Given that Stand News had about 1,600,000 
followers, these seditious articles must have caused significant harm to 
both the Central Authorities and the HKSAR Government and also its 
inhabitants, although it is difficult to quantify such harm. (para. 50) 
 
57. Due to the gravity of the offence, the Court found that 
imprisonment is the only appropriate sentencing option. (para. 51) 



19 

58. Having regard to the grounds for mitigation, the Court sentenced 
D2 to a term of 21 months’ imprisonment (paras. 53-56) and D3 to a term 
which allowed him an immediate release having regard to his health 
condition. (paras. 57-61)  Regarding the sentence of D1, the only viable 
sentencing option was a fine.  The Court imposed a fine of HK$5,000 on 
D1 which was the maximum penalty under the legislation. (para. 62) 
 

#620856v7 


